Uyku ve Bağışıklık Sisteminin İlişkisi

Güçlü organizma ve sağlıklı yaşam için bağışıklık sisteminin önemi sıklıkla dile getirilen bir konu. Bu noktada vücudun savunma sisteminin güçlü tutulması için birçok unsurun etkisinin bulunduğundan söz edebilmek mümkün. Kesintisiz ve verimli bir uyku süreci de bu sistemin sağlıklı çalışabilmesinin vazgeçilmez unsurlarından birisi... Düzenli uyku süreci vücudun iç ve dış tehditlere karşı koruma görevini yerine getirmesine yardımcı olur. Uyku, doğru beslenme alışkanlıkları, stresle baş edebilme vücudun savunma sistemini güçlü tutmanın önde gelen anahtarlarıdır.

Sizi çeşitli hastalıklardan korumaya, ruhsal ve fiziki yönden kendinizi güçlü hissetmeye yardımcı bu sistemi nasıl güçlendirebilirsiniz, hangi yaşam rutinlerine dikkat etmelisiniz? Kaliteli bir uyku ve mutlu bir yaşam için işte dikkat etmeniz gereken o noktalar…

Bağışıklık Sistemi Nasıl Çalışır? 

Organizmanın canlılığının devamının sağlanması bağışıklık sisteminin düzenli çalışmasıyla mümkün olur. Vücudun doğuştan gelen bir savunma sistemi mevcuttur. Ancak geçirilen çeşitli hastalıklar sonucunda vücut savunma sistemini geliştirir. Bu da kazanılmış bağışıklık olarak bilinir.

Daha önce karşılaştığı tehditleri hafızada saklayabilen sistem; aynı tehditle yani hastalık yapıcı mikroorganizma ile karşılaştığında onu tanır. Kendisine yönelik saldırıyı fark ederek onu yok etmek üzere harekete geçer. Hastalık yapıcı patojeni tespit etme görevi ise beyaz kan hücrelerinindir. Ancak bazen onun bu çabası dozu aşabilmektedir. Böyle bir durumda bağışıklık sistemi kendi hücrelerini de düşman gibi algılayabilir. O zaman da vücut kendi sağlıklı hücrelerine zarar vermeye başlayabilir.

Vücudunuzun savunma sistemi güçlüyse hastalık yapan etkenlere direkt olarak saldırır yok eder. Güçlü bağışıklık sistemi tehditleri doğru algılayarak, anında ve doğru tepkiler vererek hastalık oluşumunun önüne geçer.

Bağışıklık Sistemini Neler Etkiler? 

Vücudun sağlıklı işleyen bir savunma sistemine sahip olması yaşam rutinlerinizi doğru kurgulamakla direkt bağlantılıdır. Düzenli beslenme, stresle baş edebilme, hijyen ve tabii ki sağlıklı bir uyku güçlü bağışıklık sisteminin anahtarıdır. İşte güçlü bir savunma sistemiyle hastalıklara yakalanmadan, sağlıklı bir yaşam sürmenize yardımcı ipuçları ise şöyle sıralanabilir:

  •      Güneş ışığından yeterince yararlanmak. D vitamini kaynağı güneşten yararlanabilmeniz için her gün 15 dakika güneşlenmek yeterli olur.
  •      Stres seviyenizin düşürülmesi de bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkin rol oynar. Gülmek stresin azaltılmasında etkin bir yoldur.
  •      Yeterli ve dengeli beslenmeyle sağlıklı bir mikrobiyota oluşumu bağışıklık sisteminin etkin çalışması için gerekli. Bağırsaklarda yaşayan tüm organizmaları ifade eden mikrobiyota savunma sistemi üzerinde etkili olur. Sağlıklı bir mikrobiyota ise doğru beslenmeyle mümkündür.
  •      Hedef sağlıklı ve dengeli beslenme olmalı. Bu noktada tek bir yiyeceğin öne çıkarılması ise yanlış olur. Doğru beslenme denildiğinde Akdeniz tipi beslenmede günlük olarak alınan kalorinin yarısı karbonhidratlardan sağlanır. Günlük kalori dağılımında protein kaynakları %15 ve yağ oranı ise %30 olmalıdır.
  •      Dengeli beslenmede dört ana besin grubundan da yeterli miktarda alınması önemli. Bu temel besin grupları süt, meyve sebze, ekmek tahıl ve et tavuk balık gruplarından oluşur. Günlük gıda alımında bu besin grupları içerisinde değişiklikler yapılmalıdır. Örneğin meyve sebze grubunda sadece elma ya da muz değil, karpuz, üzüm, çilek gibi çeşitli meyvelerden de yemek gerekir. Çünkü bütün vitamin ve mineral içeriklerinin tek meyvede buluştuğu bir ürün söz konusu değildir.
  •      Kilo dengesini korumanız da bağışıklık sisteminin güçlü tutulması açısından önemli. Yüksek yağ oranına sahip olmak bağışıklık sistemi üzerinde yük oluşturur. Bu durum da yüksek kilolu kişilerin hastalıklara yakalanmasında risk faktörü demektir.

Bağışıklık Sistemiyle Uyku Arasında Nasıl Bir İlişki Vardır? 

Yeterli ve sağlıklı bir uyku süreci vücudun savunma sisteminin güçlü tutulması için son derece önemli. Bu konuda yapılan bilimsel araştırmalar hastalıklara yakalanma riskiyle düzenli uyuma arasında direkt bir bağlantı bulunduğunu ortaya koymakta. Uyku ve bağışıklık sistemi ilişkisi üzerine yapılan araştırmalarda yetersiz uyuyan kişilerin gribe yakalanma oranlarının normal uyku düzenine sahip kişilerden üç kat daha fazla olduğu tespit edilmiş. Bu noktada yeterli ve kaliteli bir uyku sürecinin bağışıklık sistemini kuvvetlendirici etkisi bulunduğunu net olarak ortaya koyuyor.

Besinler de sağlıklı bir uyku sürecine destek sunuyor. Sağlıklı uyuyarak güne keyifle başlamanız için bazı besinlerin uykuya geçişi kolaylaştırdığını biliyor musunuz? Örneğin badem ve kivi melatonin üretimini destekleyerek uykuya kolayca geçmeniz için etkili iki yiyecek. Uyku saatinizden iki üç saat önce bir parça kivi ya da birkaç adet badem tüketmek uykuya dalmanızı kolaylaştırabilir. Organizmanın güçlü bir savunma sistemine sahip olmasıyla direkt etkili uyku için triptofan içeren gıdalardan da yararlanabilirsiniz. Bu noktada serotonin üretimini artıran protein içeren yumurta hindi gibi gıdaları tüketmek de yararlı olabilir.

Ancak uyku saatinizden üç dört saat önce kalori değeri bulunan gıda alımını kesmeniz de önemli. Uykuya geçme sürecini zorlaştıran kafein alımını da öğleden sonra saatlerinden itibaren sınırlandırmanızda fayda var. Bir fincan papatya çayı ise sakinleştirici etkisiyle uykuya dalmanızı kolaylaştırır.

Yataş Bedding Uyku Kurulu uzmanlarının bağışıklık sisteminin güçlü tutulması için uykunun önemi ve sağlıklı yaşam rutinleri konusunda sunduğu önerileri Yataş Bedding Youtube kanalından takip ederek en yeni ve doğru bilgiye ulaşabilirsiniz.

PAYLAŞ